fredag 14. august 2009

ABC i ord og bilde # 24



Så var den første av de heller vanskelige bostavene ute... Dagens bokstav er altså X og ikke akkurat den bokstaven som er mest brukt i norsk iallfall. Men i kjøkkenskapet mitt fant jeg løsningen, nemlig Xylitol! Pga det faktum at jeg prøver å holde meg unna sukker har jeg letet etter alternativer. Jeg har også hatt en del problemer med tennene mine pga masse halsbrann, så dermed anbefalte tannlegen og ernæringsfysiologen at jeg heller skulle bruke dette.


Xylitol

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Xylitol er et sukkeralkohol med E-nummeret E967, som smaker søtt og blir brukt som et søtningsmiddel. Det er et hvitt, nesten luktfritt krystallinskt pulver, og blir brukt som ersatning for sukker. Xylitol er lettoppløselig i vann.

Xylitol kalles også for bjørkesukker, da det oftest framstilles av hemicellulosen, Xylan, i bjørkeved, (avledet xylo, av gresk xylon, som betyr "tre"). Av xylan utvinnes deretter Xylose, som sammen med hydrogengass under høyt trykk reduseres til Xylitol.

Xylitol finnes også i frukt (f.eks. plommer, jordbær, bringebær) og grønnsaker (f.eks. blomkål).

En gjennomsnittlig menneskelever produserer 5–15 gram om dagen..

Xylitol innholder 10kJ/gram ( 2,4 kcal/g) energi, dvs. bare cirka 50% av næringsverdien til sukker. Dessuten kan en person med sukkersyke bruke det uten fare, da dette ikke er et ekte sukker, og kroppen ikke bruker insulin for å ta det opp. Studier[1] har vist at mennesker kan innta 430 gram xylitol hver dag uten bieffekter – altså kan stoffet regnes som trygt.

Xylitol brukes ofte i tyggegummi og tabletter, da studier har vist at det motvirker karies. Studier har også vist at Xylitol hemmer vekst av visse bakterier, og dermed forhindrer ørebetennelse hos barn.

For flere løsninger, trykk på bildet øverst!

12 kommentarer:

Sommarträdgården sa...

Fint val för bokstaven X.Nyttigt för tänderna.
Ha det bra!

Rimkogeren sa...

Fin X-løsning, så fik jeg lidt Xtra at tygge på....

PRINSESSEDRØMMER sa...

Xylitol er vel noe vi alle forholder oss til omtrent daglig!! Clever!! :-)

Unknown sa...

Sjå der, ja:0)
Det er utruleg gøy at så mange har klart å løyse dagens bokstav!! Den er ikkje akkurat den enklaste i alfabetet!!
Flott løysning.

Petunia sa...

Dette løste du jo bra og informativt!!!
Jeg prøver å holde meg borte fra for mye ting med sukker osv i også, men når det gjelder sjokolade er jeg ustoppelig.
Men de Mentosene der er harde for magen. Det er min erfaring. Blir sur i magen av dem - men det er jo etter å ha tømt hele pakken da;) Du klarer nok å stoppe etter et par!!!

Lavynnia sa...

Ikke verst funnet på!;) Er spent på neste ukes bokstav, men heldigvis så er det en HEL uke til.

God fredag til deg!

elle-melle sa...

Nei denne bokstaven var av det vrine slaget, men du klarte det veldig bra:)
Tyggegummi bruker jeg mye så jeg får vel en del xylitol i meg. Godt det ikke er farlig.

Lavynnia sa...

Hei på deg, snuppa! Jo, jeg er fornøyd med å endelig ha funnet ETT merke som jeg kan holde meg til, og de produktene er ikke så dyre heller hvis du sammenligner med de nesten-billige merkene.

Så lenge de koster UNDER 200-lappen, så er det vel billig? Ok, sånn ca. så kostet de ulike produktene fra alt fra ca. 100,- og helt opp til akkurat 200-grensen. Men i salonger så er de jo dyrere, så jeg tror jeg fikk en god pris tross alt;) hehe

Har pleid å bestille varer fra Yves Rocher, jeg også, men så var det noen som påstod at de testet på dyr, så da ble jeg usikker. Ikke det at produktene ikke er bra for det, men uff, jeg er visst lettpåvirkelig, jeg;)

Har du prøvd å kjøpe Weleda-produkter? De selges jo i helsekostbutikker, og de er naturlige og gode for huden. Kanskje litt dyrere enn Yves Rocher, men sikkert morsomt å prøve det ut. Men nei, nå skal jeg ikke gjøre deg usikker. Har bare prøvd dem ut, og likt dem godt:)

Ha en koselig nattbuss-tur:) Hør på musikk mens du kjører, eller ta bilder ut av vinduet;) Eller sitt med en bok og drøm deg bort....

Masse klemmer til deg, og en riktig fin helg!!!:)

Camilla Elstad sa...

En flott løsning på en vanskelig bokstav! ;)

Turid sa...

Se der ja, det fins jo flere ord på X som vi bruker!
Flott X hos deg!

Sologbolig sa...

Fin x-løsning. Byen Xanten ligg i regionen Nordrhein-Westfalen vest i Tyskland litt nord for Dusseldorf. Ha ei fin helg.

Lavynnia sa...

Hei igjen:) Endelig var du her! Dette blir en kort kommentar pga natt og sånt, men hva heter den boka du snakker om?

Ble nysgjerrig nå;) hehe

Klem til deg, og kanskje du skal vurdere å ta inn en leieboer så du slipper å måtte betale hele husleia alene? Bare en tanke:)