fredag 7. august 2009

ABC i ord og bilde # 23




Hm, merkelig valg for dagens bokstav sier du?? Men bare vent skal jeg lose deg gjennom det hele! For de uinvidde (finnes de??) så er altså dagens bokstav W. I utganspunktet en gangske så vanskelig bostav på norsk da vi egentlig bare har importerte ord på denne borstaven, men jeg vil benytte anledningen til å fortelle dere en liten historie, så kommer svaret til slutt!

Bildet over symboliserer det faktum at jeg spiller kornett i et korps, nærmere bestemt et Brass band. I dette korpset spiller vi mange ulike stykker, som de fleste gjør... Og et av de stykkene vi har spilt denne våren heter Dakota (hm, fremdeles ingen W her, men jeg lover at det kommer!) I det stykket er det flere satser og en av satsene (her kommer det!) heter:

Forøvrig et meget vakkert stykke!

Men det er vel egentlig ikke heller poenget...
Jeg visste at stykket handlet om indianere, men jeg visste faktisk ikke at det hadde noe med virkeligheten å gjøre før jeg i sommer var på Historisk museum i Bergen hvor jeg, ved ren tilfeldighet kom over denne plakaten:

Jeg søkte på Wikipedia (hey, enda en W!) og fant dette. Jeg forstod da godt sårheten i stykket, og likte det vel egentlig enda bedre, men får dog litt gåsehud av å tenke på det som egentlig har hendt...

Dette var mitt bidrag for dagen, klikk her for flere løsninger!




P.s: Jeg klarte bare finne hele stykket, så 5. sats er etter 6,17min!

15 kommentarer:

Lavynnia sa...

Har du brukt Picasa nå? ;) For en flott historie du kom med! Elsker historier, men det har du vel skjønt nå;) hehe

Og den der kornetten din var nydelig å se på. Flotte bilder, og du får frem poenget ditt utrolig fint:) Herlig!

Jeg deltar ikke denne fredagen, fant ikke noe å knipse, men får vente til neste uke, eller uken der igjen... Og du? Så lenge du elsker å ta bilder, så kommer du til å få vakre bilder uansett. Tro meg, jeg ser jo på bildene dine!:)

*klemmmm*

Jeanette Jess1 sa...

Flott innlegg, morsomt når jeg sitter her trøtt som en dupp og leter etter w'en din ;o)

Ha en flott helg!!!

Lavynnia sa...

Oi, jeg tenkte ikke på det på den måten der i det hele tatt, men nå skjønner jeg at folk kan misoppfatte meg og tro at jeg driver og overskryter av meg selv:)

Men jeg synes du skal gjøre det samme, jeg. Og jeg synes alle burde gjøre det. Hver gang man får en kompliment, så burde man spare på det og titte på dem når man er deprimert og lei seg. Det kan sikkert hjelpe:)

Og ikke hvilke som helst komplimenter, men de som treffer deg direkte inn i hjertet, og gjør deg rørt, stolt og glad:) Ikke sånne "ååå, så flink du er!"-komplimenter, for dem har en tendens til å bli så overfladiske...

Du fortjener å ha en side hvor du blir fortalt hvor verdifull du er:) Og ikke si at du kommer til å finne deg en frosk, du vet jo bedre;)

Og kameraet mitt beholder jeg;) Men takk for forslaget da, kameljenta mi! :D hihi

mormonsen sa...

Veldig fint innlegg. Må vente med å høre musikken - nå skal jeg på jobben. :)

Madame sa...

Det var meget spændende at læse, hvad du fortæller - og Wounded Knee passer perfekt til ugens opgave :-)

Rigtig god weekend til dig!

drengen sa...

Dette innlegget var både morsomt, interesant og kult!
Bildet av klarinetten er lekkert, og musikkstykket herlig!

Rimkogeren sa...

W giver wanskeligheder.
En skam du ikke spiller Waldhorn :-)

Anonym sa...

Kornett spilte jeg i mange år, så dette synes jeg var ekstra morsomt! Og så kreativt funnet på på W! Fin helg til deg!

Olga T sa...

Kornett är ett vackert instrument, både att lyssna till och att titta på. Har också lyssnat till msuiken, verkar inte helt lätt att spela.
Ses på X!

HildeS sa...

Dette var et flott innlegg. Veldig bra!!!

amylin sa...

Flott innlegg og fine valg.

Anonym sa...

En stor tragedie det endte opp med ved Wounded Knee! Huttetu!! Vil vi mennesker noen gang lære?!?
Med denne tragedien som bakgrunn, blir musikkstykket enda mer sårt.. og enda "finere".

Ellers liker jeg veldig godt bildene og effekten du har lagt på dem. :)

anjoe sa...

Dit bidrag er rigtig flot, og hvor imponerende et instrument, du dyrker!

Lidt skuffet blev jeg dog, men skylden er helt min egen, fordi jeg tolkede andet, end hvad du faktisk skrev. Så undervejs i YouTuben ventede jeg forgæves på en kortere, klassisk udgave af Redbones "Wounded Knee"...

Rigtig god weekend!

Lavynnia sa...

hehe, du har ikke tråkket i salaten, har du vel? Eller....?

(se etter om du står på en salat...);) haha, tullehumoren min fortsetter, og det er så deilig å skylde på FULLMÅNEN!:D

JAAA!!! Bli med på Fredagsfarger, det er jo ikke forsent ennå, vet du:) Men du kan jo se det an om det blir for mange fotokonkurranser, for det finnes enda en på fredag som heter Fredagsfoto. Dagens tema der i dag er VASS, eller skarp på norsk, hvis jeg har forstått det riktig nå.

Fant ingen bilder av noe skarpt her, så jeg får heller ta det en annen gang. Og så gleder jeg meg til innlegget ditt:)

Klem på deg:)

AnnetteK sa...

Ett lærerikt og flott innlegg :)
Ønsker deg en flott helg