fredag 21. august 2009

ABC i ord og bilde # 25



Så var det jammen med fredag igjen... Huff, de kommer kjappere og kjappere føles det som, iallfall nå som vi er inne i en steam med vanskelige bostaver!

Denne uken er bostaven Y som på mange vis ikke er så veldig vanskelig, men på samme tid vanskelig når det gjelder å finne gode bilder til! Derfor valgte jeg Y for YTRINGSFRIHET!

I London, nærmere bestemt i Hyde Park finnes et hjørne som heter Speakers Corner.


Hver søndag settes det opp en kasse hvor hvem som helst kan trakke oppå for å si akkurat det en ønsker. Det pleier å samle seg store folkemengder for å høre hva folk har å si. For det meste er det politiske eller religiøse temaer en tar opp, men en har lov å si akkurat det en vil og ingen har klagerett!

Jeg syns det er et genialt påfunn, og det burde vært flere slike steder! Vi har liksom ytringsfrihet her også, men likevel er en samtidig bundet av alle de uskrevne reglene om hva en kan si og hvordan en kan oppføre seg, så dermed blir det ikke frihet i ordets rette forstand! Så ja til muligheten til å si akkurat det en vil når en vil uten at noen kan klage på det!!

Det var min løsning! Trykk på ABC bildet for andres løsninger!

7 kommentarer:

Drengen sa...

Ytringsfrihet er et flott valg, og ja vi skulle hatt et speakers corner. Den blå stenen på søndag hadde ikke vært dumt?!

Petunia sa...

Ytringsfrihet er et flott valg og jeg stemmer for at vi får oss et slikt sted her i Bergen også. Hva med Festplassen? Tenk å kunne få stå der og si akkurat hva man hadde på hjerte til dem som måtte gidde å høre på - uten å bli stemplet som en byorginal og med fare for å bli tauet inn:)
Det hadde vært noe!

mormonsen sa...

Ytringsfrihet, så viktig og så vanskelig. Det har vi jo sett ofte nok de siste åra. Et flott og tankevekkende y-valg. :)

Anonym sa...

Lad os håbe at Speakers Corner kan fortsætte problemfrit - for trusler er jo blevet almindelige vedrørende avisers læsebrevskrivere ;-(

Unknown sa...

Flott valg for Y!!
Kan berre slutte meg til dei andre her og seie at speakers corner skulle det vore langt fleire av i verden:0)

Rimkogeren sa...

Ytringsfrihed helt fint, men jeg er som anjoe lidt bekymret, for en voksende gruppe mener, at de også har handlingsfrihed, hvor kun deres egne normer sætter grænsen!

Lavynnia sa...

Avogtil så synes jeg at det er greit å bare savne litt:) mens andre ganger så er det vondt å vite at den man savner ikke kan være eller bli en del av livet ditt slik du skulle ønske.

Men,men.

Bloggen din så litt artig ut. Skal du forandre enda mer, eller skal du la den være sånn? Den var ganske kul, synes jeg:) Ble litt overrasket da jeg kom innom den i går, og så forandringen. Elsker hjerter!;) Tenk om jeg også kunne gjøre noe lignende med min blogg! Men det går ikke med mindre jeg overfører den over på eget domene:( sukk.

Elsker fortsatt historiene dine, jeg får inntrykk av at du legger mye tid og krefter bak det å finne ut hva de enkelte stedene skjuler av historie og bakgrunn. Utrolig flott!:) Du fortjener virkelig en klem for det;) hihi

Si ifra da hvis du skal gjøre noe mer med bloggen din, elsker å se hvordan andre forandrer på bloggene sine, og hvordan farger og skrift-fonter gjør seg. Men hvis du skal beholde det du har gjort, så trenger du ikke si noe:) Den ble uansett ganske stilig:) Fargerikt og sprudlende!:):):)

Kram på deg!