mandag 24. august 2009

Tanker fra jobben!



Okey, så har jeg hatt litt vel mange vakter på jobben i det siste, og det har preget meg en del... Det har nemlig fått meg til å tenke litt over alt dette med å være frisk / syk / levende / død. Ikke misforstå meg her, jeg har ikke ønske om å være hverken syk, dødende eller i verste fall død. Jeg har bare tenkt litt på hvordan det hele henger sammen.

Mange av pasientene jeg møter er tilsynelatende friske og opplagt, men likevel er de på sykehus så noe må det jo være. Jeg selv har vært veldig lite syk i hele min levetid (Takk for det!), men jeg føler likevel ikke at jeg er noe spesielt "sterkere" enn andre mennesker. Så hvordan har det seg at noen mennesker blir alvorlig syke mens andre er frisk hele tiden??

Sånn som nå for tiden, det er jo full panikk for svineinfluensa epidemi. Og ja, mange kommer til å bli syke, og ja, noen mennesker kommer til å miste livet, men om jeg ikke tar helt feil kommer ikke jeg til å merke noe til det engang... Hvordan er det sånn?? Trakk jeg noen lodd da jeg ble født som de andre glemte??

Det er ikke sånn at folk i familien min aldri er syk eller skadet, men likevel er det ikke ofte at noen jeg kjenner er på sykehuset. Likevel er sykehuset så og si alltid fullt. Hvem er det som er der?? Noen kjenner jo de som er der, og det er både gamle og unge, så ikke noe mystisk der heller... Men hvorfor havnet de der?? Hva hendte i deres liv som gjorde at de ble så syke at de måtte på sykehus?? Og hvorfor kommer mange av dem igjen og igjen og igjen??

Jada, "survival of the fittest" heter det, men hvem er sterkere enn den neste?? Hvem er utvalgt til å være frisk, syk eller dødende?? Jada, det har forekommet meg, når jeg er virkelig sliten, at ting er litt urettferdig, at jeg og vil på sykehus. Men dette er ikke et bevisst ønske, virkelig! Jeg har ikke noe ønske om å være syk eller svak, og jeg føler stor medlidenhet med de som er det...

Hvorfor ting er som de er, og hvordan det hele henger sammen, og hvem som har valgt hva og hvorfor vil jeg nok aldri få svar på, men likevel er det greit å ramse opp noe av tankene mine her...

Så håper jeg alle holder seg frisk og i form!! :)

1 kommentar:

PRINSESSEDRØMMER sa...

Du er skikkelig i det filosofiske hjørnet for tiden merker jeg!! Jaja, bare bra å tenke litt over livet i blant!!