tirsdag 1. september 2009

Provosert!

Det har gått en reklame på radio en tid nå som jeg vlir ganske så provosert over. Den lyder noe i duren av at en mann hyler og damen sier: Hva er det??
Mannen: Jeg drømte at jeg kjørte for fort, ble tatt i en fartskontroll og fikk en stor bot og greier
Damen: Men du har jo raderkontroll på mobilen så det skjer jo ikke deg. Sov videre.



Moralen med denne reklamen er altså at en kan sende inn mld til et firma som sender deg mld når det er raderkontroll i ditt nærmiljø. Sånn at du til enhver tid kan vite om du kan kjøre for fort eller ikke...

Lurt, tenker kanskje du. Jeg tenker idioti! Tror folk virkelig at fartsgrensene bare er satt på morro, bare for å lage kvalme for sjåførene?? Er politiet ute etter å ta folk fordi det bare er kjekt å få folk til å betale og straffe?? NEI!!!

Fartsgrensen i Norge er som den er fordi det er den farten som er ansett som trygg på den strekningen! Det er ingen annen grunn!! Det er ikke miningen at vi skal kjøre fortere enn det fartsgrensen sier, så hvorfor skal vi da være redd for at det skal være kontroll ute??

Jada, jeg er kanskje ikke den som alltid er snill jeg heller, men jeg er heller ingen råkjører (foruten litt på motorveier i tyskland da!) Jeg jobber på sykehuset, og jeg har også jobbet i ambulansen. Jeg har sett en masse hva som kan skje med de som kjører for fort.

Vet du at i en fart på 80km/t beveger bilen seg 22M/S (meter pr sekund)! Det er masse, og det skal lite til før ting går galt!

Tenk litt på dette før du kjefter på politiet som gir deg boten eller før du bestiller tjenester som skal fortelle deg hvor politiet kan "ta" deg!

Kjør forsiktig og etter fartsgrensen!! Det er noen som bryr seg om deg og er glad i deg!

3 kommentarer:

Lavynnia sa...

oida...hehe:) Det er, dessverre, slik i vårt land, og mange andre også, at folk blir veldig EGO når de kjører på veiene. Da er det om å gjøre å komme fortest fram på kortest mulig tid. Jeg vet ikke hvorfor folk ikke bare kan ta seg tid til å nyte bilturen når de endelig har fått innvilget lappen.

Tenk så mange timer de har strevd og slitt, og betalt for å få lappen, og når de endelig får den, så kaster de jo nesten vrak på den! Og joda, det ER deilig å kjøre fort uten hindringer, men det er umulig nå i våre dager.

Jeg kjører ikke bil, men jeg ser bestandig hvor mange som glemmer å sette på blinklyset når de skal til høyre eller venstre, og det gjør meg ekstra usikker og enda mere påpasselig på at jeg ikke skal gå over veien før jeg er helt sikker på at bilføreren har tenkt å stoppe, eller at det ikke kommer noen biler. Jeg tror forresten ikke at det hjelper å SNAKKE eller holde TALE til forsamlinger om hvor privilegert den enkelte er som har lov til å kjøre så og så fort på veiene.

Det er bedre med visuelle inntrykk, på samme som det du får nesten daglig i jobben din. Tror at det er det eneste som hjelper. Og kanskje ikke alltid dèt engang!

Eller i verste fall få oppleve at noen av deres kjære og nære havner i en bilulykke, Gud forby, slik at de forstår konsekvensene. Nei, jeg vet ikke hva som kan hjelpe, jeg:/

Og så til kommentaren din:)

Synes ikke du er ego i det hele tatt. Jeg ønsker også å få mange, mange kommentarer, men samtidig så orker jeg ikke tanken på å svare alle dem tilbake, men det går jo ikke;) Så da tar man dem man synes har et fint bilde, eller som har kommet deg i forkjøpet og kommentert først hos deg, og så ta det derfra:)

Jeg rakk forresten ikke å få kjøpt spinat idag, men imorgen! Ja, da må jeg skjerpe meg. Jeg gleder meg. Tenkte å steke små blomkål-buketter, tilsette spinaten som sakte smelter og krydre litt etterhvert. Og siden jeg kan spise hvete, så skal jeg prøve den pitabrød-varianten som jeg også nevnte for deg her om dagen.

Eventuelt lage meg ris og tilsette spinatblandingen oppi der. Kan du spise ris?

Det blir spennende:) hehe, gjett om din spinat-propaganda har virket, haha;)

Klemmer til deg, og sov godt!

Therese sa...

Jeg er helt enig med deg! Slike tjenester får meg til å lure på hvilke folk man egentlig har på veiene. Jeg driver og tar lappen i øyeblikket, og kjørelæreren sa at folk som kjører for fort, vet hva de gjør - det er ikke vanskelig å holde fartsgrensen hvis man vil.

AnnetteK sa...

Ett godt og viktig innlegg!!
Enn om alle kunne tenkt litt på hva som faktisk kan skje når de kjører så fort, i stedet for å bare gasse på!!