torsdag 10. september 2009

Var alt bedre før??

På vei hjem fra jobben i går hørte jeg en sang på radioen som jeg ikke har hørt på mange, mange år. Det merkelige var at jeg fremdeles kunne teksten på sangen nær sagt ordrett. Men sangen etter, som jeg og har hørt maaaange ganger kan jeg bare litt av teksten på...

Dette fikk meg til å tenke litt på hvordan ting var før i forhold til hvordan ting er i dag. På mange måter føler jeg meg veldig gammel, selv om jeg av alder egentlig ikke er så gammel. Det jeg mener er at teknologien har kommet så enormt langt de siste årene. Da jeg vokste opp var det NRK som var tv og vi var heldige å fikk hustelefon da jeg var noen år gammel.



Nå får barn egen mobil når de begynner på skolen, hjemme har de datamaskiner og spillmaskiner, og på tv er det flere 100 kanaler.

Trenger vi alt dette?? Er det derfor vi ikke får med oss noe lenger?? Er det for mye intrykk til enhver tid? Eller er det bare meg som er blitt gammel??

Jeg føler at uansett hvor jeg snur og vender på meg så overtar det teknologiske. Alt er elektronisk, alt kan ordnes til enhver tid. Barnetv er ikke lenger mellom kl 18-18.30 barnetv er akkurat når en ønsker det selv med hva en ønsker å se på...

Jeg savner den tiden da alt var lettere, da vi hørte på barnetimen og såg på barnetv. Da vi hørte musikk på radio eller kasett. Da NRK var eneste kanal og bare de heldige hadde tv spill!

Jada, jeg ønsker å ha dataen min også, og det gjør meg ikke noe at vi har fått hverken flere kanaler eller dvd er og andre ting. Men jeg syns likevel at vi av og til skal stoppe opp og tenke litt over hva som skjer. Jeg syns vi skal slutte å ta ting for gitt og heller se barnetv når det er, og høre etter sangene som spilles på radioen.

Ikke bare la alt surre og gå! Bry deg om hva som skjer rundt deg og legg merke til det!

Ingen kommentarer: