tirsdag 10. mars 2009

Eksotisk #1

Pitahaya

Jeg har slått meg litt på eksotisk frukt i det siste så tenkte jeg skulle lære dere litt samtidig! Tar en og en frukt om gangen etterhvert som jeg har de i hus!
Varebeskrivelse
Pitahaya er en forholdsvis ny frukt på markedet. Den vokser på kaktus, men i motsetning til kaktusfiken har ikke pitahaya noen skarpe pigger i skallet. Pitahaya finnes i flere varianter, men mest vanlig er den gule og røde varianten. Formen er oval og fruktkjøttet er gråhvitt eller rødt med mange små, sorte, spiselige kjerner. Smaken er søt, fyldig og aromatisk. Skallet er forholdsvis tykt, mykt og ruglete. Gul pitahaya høstes før den er helt moden og vil gå fra grønt til gulgrønt og til helt gult etter hvert som den modnes.
Bruksområde
Pitahaya deles i lengderetningen i to halvdeler og kan deretter spises med skje fra skallet. Frukten kan også kuttes i båter eller skiver og spises naturell eller serveres til dessert sammen med is eller annen eksotisk frukt.
Hentet fra www.frukt.no

Min vurdering
Smaken på frukten kan lettest beskrives som kiwi av konsistens og mer som ukokt potet i smaken. Innerst var den litt søt, men hvor mer ut mot skallet en kom ble smaken surere. Helt grei, men jeg har vel smakt bedre frukter!

2 kommentarer:

PRINSESSEDRØMMER sa...

Den frukten ser jo ut som et sukkertøy! Nam! (eh...har egentlig aldri smakt sånn, men den SER god ut!)

JULIEK sa...

Så spennende da. Har selv lyst å spise mer slik frukt, men vet jo lite om dem. Får lese hos deg da og prøve etterhvert : )