torsdag 17. mars 2011

Vinterlyd!

I de fleste byer rundt i landet foregår det nå en konsert som kalles Vinterlyd. Det er et tiltak fra Krafttak mot kreft hvor de fronter ulike saker hvert år. I år er det bukspyttkjertel-, lunge- og spiserørskreft. Dette for å få inn mer penger til forskning, men også for å opplyse folk om kreft. Dette støtter jeg!



I min familie har vi slitt masse med kreft. Spesielt på min mor sin side har det vært mye. Både mormor, hennes mor og flere andre har mistet livet pga brystkreft som har utviklet seg. Min tante er den nyeste som har fått påvist brystkreft, men er pr nå frisk. Noe som vi håper selvsagt skal fortsette!! Jeg bærer selv med meg frykten og risikoen for å utvikle brystkreft med tiden, men prøver å la være å tenke på det. Jeg anbefaler alle å støtte saken og donere de de kan / føler for slik at det skal bli forsket mer. Det vil komme vår generasjon til gode om vi en dag havner der selv.

Samtidig vil jeg fronte en annen sak som jeg syns er meget viktig!!

Donorkort!!

Da det ble snakk om donorkort i første omgang var jeg veldig skeptisk. Jeg har hele tiden sagt at jeg vil være donor, men det å bære med seg et kort på heltid syns jeg var litt skummelt. Jeg følte at det nesten kom til å skje noe om jeg skrev under, at jeg kom til å bli skadet... Selvsagt helt tullete tanker, men likevel. Min kjære onkel har lenge vært alvorlig hjertesyk og kunne hatt behov for nytt hjerte. Da ble jeg obs på at det er mulig å laste ned app til mobilen slik at en har det der istedet for i lommeboken. Dette syns jeg var ganske så fiffig og gjorde det mindre skummelt. Så JA, jeg valgte det!!

Uheldigvis klarte ikke min onkel seg... Han døde på sykehuset lørdag morgen.. Utrolig trist at det skulle gå slik, men han var i god form lenge og ble plutselig veldig dårlig. De tok alle testene for å se om han kunne få transplantasjon, men uheldigvis var han i for dårlig form da, så de ville ikke sette han opp på listen. Det var nok litt derfor at han ikke overlevde, det at han visste det ikke var mer de kunne gjøre for han. Håper han har det bedre der han er nå!

Så dersom det hadde vært flere donorer i landet hadde det nok også vært mulig for han å komme seg på listen tidligere, men pr dags dato er det alt for få som ønsker å være donor. Derfor anbefaler jeg alle å være donor.
Tenk på hvor mange organer vi har som tilsammen kan redde en masse liv når vi selv går bort. Og ikke minst kan det hende at vi selv en dag trenger donor og da er det greit å gjøre samme tjeneste for andre. En kan vel ikke forvente at andre skal gi til en selv om en ikke er villig å gjøre det for andre??

Jeg skulle så inderlig ønske at jeg kunne få tilbake de familiemedlemmene som har gått bort, men det er jo ikke en mulighet. Så dermed prøver jeg å gjøre det beste for at de som lever nå skal få de beste mulighetene om det skulle hende dem noe (inkludert meg selv selvsagt!).

Håper det er flere som tenker som meg slik at vi kan få det bedre selv også!


2 kommentarer:

Tuppen og Lillemor sa...

Vi er begge donorer ;o) Hvor lastet du ned appen?

Med kjæleik til livet sa...

HEia ;)
snubla inn i bloggen din - og her var det mange fine bilder og ord ..
Eg har vært donor i nesten 20 år og synes det er ein bra ting ....

tris å lese om alle i din fam. som har hatt kreft .

min mor ligger no på det siste - med lungekreft ..

nyt dagen - den kommer ikkje tilbake - klemma fra monika