onsdag 16. februar 2011

Jeg har fått nytt "barn"!

Helt fra tidlig ungdom har jeg hatt fadderbarn gjennom Plan Norge. Etter at jeg var i Egypt i 1995 bestemte jeg meg for å få et barn der siden jeg hadde sett fattigdommen med egne øyne. Jeg hadde da en jente som jeg fulgte fra 6-7 års alder og til hun ble 18 år. Da fikk jeg en gutt, men nå etter bare et års tid så fikk jeg beskjed om at han og familien hadde flyttet og dermed kunne jeg ikke ha han lenger.

De sendte meg så en nydelig liten jente på 3.5 år fra Sri Lanka, eller nærmere bestemt Aunradhapura. Hun heter Maheshika!

Det er alltid både skummelt og litt kjekt å skulle starte kommunikasjonen på nytt med et nytt barn, men jeg håper det går seg til etterhvert! Det er ganske så enkelt å skrive brev til fadderbarnet for plan har elektroniske brev en kan sende på internett. Der kan en også legge ved bilder av en selv eller andre ting en har lyst å vise.

Tidligere var det også mulig å sende gaver til barna, men det er det slutt på nå pga sjalusi. Jeg forstår jo egentlig det godt, for det er jo ikke alle som får det samme selv alle har fadder, og noen har ikke det engang... Så er bedre med brev for det får de fleste av fadderbarna iallfall!


Noen bilder jeg fant fra området til fadderbarnet mitt. Nydelig er det jo, selv om hun opplever den fattige siden av dette landet.

Jeg må samtidig si at jeg anbefaler alle å være fadder i Plan. Da er en med på å hjelpe hele områder. En er med på å gi barna skolegang, medisiner, vann/kloakk, elektrisitet.... Osv i det uendelige. Det er en flott anledning til å hjelpe andre mennesker samtidig som en får kontakt med bare ett av barna i samfunnet. Dette barnet får en gjerne tegninger, bilder og egneskrevne brev fra (såfremt de har lært seg å skrive). En får lære om andre land og andre levesett. Spesielt når en har egne barn vil jeg anbefale dette. Da får barna være med å hjelpe andre barn! :)

Dersom du har lyst til at jeg skal verve deg som fadder så ta mer enn gjerne kontakt. Jeg kan nemlig være med i konkurranse om reise til fadderbarnet mitt dersom jeg verver noen!! :)

Ingen kommentarer: