fredag 17. oktober 2008

Livsstilsendring!

Midten av januar 2008 bestemte jeg meg for at nå var det nok. De siste klærne jeg kjøpte var i størrelse 46 og det er jo ikke kjekt når en er 152cm høy. En annen grunn var også at jeg ikke fikk være i ambulansen på grunn av dårlig fysisk helse. Tidligere hadde jeg prøvd flere ulike dietter, kurs osv, uten spesielt hell. Så denne gangen gikk valget på:

Lavkarbo/ketolyse kost

Nå har jeg nådd den vekten kroppen min vil ha og har allerede klart å holde den her i 3 mnd med lite eller ingen variasjon i vekten! Av klær bruker jeg nå str 34-36 så har gått ned hele 5 str på ca 6 mnd!

Buksen som jeg kjøpte meg vinteren 2007

Den samme buksen (str46) samt en av mine nye bukser (str 36!)


Det at jeg har gått på Lavkarbo/Ketolyse innebærer at jeg har holdt meg borte fra poteter, mel, pasta, ris og eller også alt som inneholder noe særlig med karbohydrater. Jeg valgte en streng variant og tillot bare meg selv å spise max 15g karbohydrater om dagen. Jeg er blitt ekspert på å lese bakpå alt jeg kjøper og står det ikke så kjøper jeg det ikke om jeg da ikke vet at det er "godkjent". Jeg spiste heller ikke frukt eller det meste av grønnsaker.

En typisk dag for meg:

Frukost:
2 stekte egg med bacon / 2 kokte egg med smør og evt skinke til

Lunch:
Osteruller (skinke, baconost, rekesalat eller lignende innrullet i ost) med 4 cherrytomat
Evt. Lavkarbobrød (oppskrift på lavkarbo.no) med pålegg

Middag:
Kjøtt, fisk, fugl av eget valg med f.eks ostegratinert sopp!
Feks er jeg veldig glad i pølse og potetmos, men har laget min variant:

Blomkålsmos med skinke/bacon
Kok opp blomkål i små biter til den er mør, mos den sammen med eget valg av krydder
Stek/varm skinke eller bacon
Blan sammen, nyt!!!

Kvelds:
Avocado med rekesalat, skinke, ost og solsikkekjerner!

Dette har da vært fast for meg frem til medio august. Det er ikke bra for kroppen med så streng diett over lang tid så nå har jeg lempet litt på hva jeg har lov til, men jeg holder meg fremdeles til lavkarbo. Som at jeg spiser egg til frukost hver dag og middag uten poteter eller pasta m.m. Har imidlertid begynt med speltbrød til lunch og evt kvelds og det virker å fungere foreløpig, men veier meg hver uke for å passe på at jeg ikke går opp igjen for det nekter jeg!! Har også begynt å spise litt mer frukt og grønt for jeg tviler på at jeg kan legge på meg av det, men får se...

Kommer til å legge ut litt oppskrifter og slikt etterhvert her, så bare å følge med!

Ingen kommentarer: