mandag 14. april 2014

5:2 dietten!

Nå er jeg på min tredje uke med 5:2 dietten så tenkte jeg skulle fortelle litt om hvordan det går.
Den fungerer altså sånn at man 5 dager i uken spiser normal mengde mat (helst med fokus på det sunne og mindre karbohydrater). To dager i uken (som ikke skal være etterhverandre, men som utover det er helt valgfritt når er) skal en spise max 500 kcal (eller 600 kcal for menn).

Ved første tanke høres 500 kcal masse ut, men når en skal prøve å sette samme et måltid er det ikke så lett likevel... Mennesker er forskjellig og også når de skal faste er de forskjellige. Det er anbefalt å ikke småspise disse dagene, men ha måltider. Noen spiser et stort måltid på hele dagen, andre spiser flere.

Jeg er en som MÅ ha frokost, så jeg har valgt å dele det opp i hele 3 små måltider fordelt utover dagen. Jeg prøver å vente lengst mulig før jeg tar første måltid, men når en står opp mellom 6 og 8 pga en liten sjarmør så blir det gjerne til at jeg MÅ ha mat innen 10 tiden.Så spiser jeg "middag" sammen med familien i rundt 16 tiden og "kvelds" i 9-10 tiden. 

Trikset er altså å finne produkter som inneholder få kcal, men som holder en mett lenge. Favoritten til frokost foreløpig er mager cottage cheese med oppskåret skinke. CC inneholder mye protein som igjen gjør at det fyller godt opp i magen uten for mye kcal. Skinke tilfører smak og protein og inneholder heller ikke for mye kcal.  (ca 150 kcal pr rett)

Middagsmat blir gjerne et stykke kjøtt, fisk, fugl sammen med grønnsaker (ca 200 kcal) 

Til kveldsmat tar jeg gjerne litt frukt/bær (mye for kosen, men også for smaken) Her må jeg se litt på hvor mye jeg har spist i løpet av dagen og regner sammen hva jeg har igjen (ca 100-15 kcal)

En må også huske å drikke nok på fastedagene ellers kan en lett få hodepine og det som verre er. Sukkerfri brus/saft er tillatt så det går det en del i, men jeg er også flinkere til å drikke vann på slike dager. 

Foreløpig har jeg hatt ett vekttap på i underkant av 2kg så det er jeg veldig fornøyd med!! 

Denne uken siden det er påske tar jeg en litt annen variant. Da kjører jeg 8hour diet som betyr at en kan spise hva en vil (selvsagt med fokus på det sunne) 8 timer i døgnet og resten av døgnet faster en. Jeg velger denne varianten nå i påsken fordi jeg ikke hadde så lyst på noen fastedager med all maten jeg ønsker å spise, så da vil jeg heller nyte ting i kortere perioder enn å ikke nyte i det hele tatt!! Så håper det går nedover til tross for utskeielser denne uken! 



Ingen kommentarer: