lørdag 23. mai 2009

Rømmegrøt!!



Jeg simpelthen elsker rømmegrøt, men da jeg ble intolerant ovenfor hvete trodde jeg den døren var stengt, men i dag såg jeg heldigvis lys i tunnelen da jeg oppdaget denne oppskriften her:

1 boks seterrømme
1 1/2 dl kremfløte
1 dl vann
2 ts Johannesbrødkjernemel (JBK)
1/2 - 1 ts salt
evt. litt Splenda om den blir for syrlig

La rømmen småkoke på svak/middels varme i et par minutter. Hell i vann og fløte og la koke opp. Bland JBK med litt vann og hell i grøten. Rør godt. La det stå og koke på svak varme i 5 min, rør jevnlig. Smak til med salt.

Jeg har vel aldri laget gjevning selv før så det ble vel litt for mye veske i. Så sånn sett ble det vel mer rømmesuppe enn rømmegrøt, men smaken var jo god da! Skal definitivt lage det flere ganger!! Med tanke på at jeg også går på streng lavkarbodiett for tiden passet dette godt. Grøten inneholder nemlig mindre enn 2g karbo pr 100g. Spekeskinken inneholder heller ingen karber så dette er toppers!

Om du er interessert i lavkarbo, kan du finne oppskrifter og annen info her!

2 kommentarer:

JULIEK sa...

Åja det er bare så godt. Blir altid like skuffet over at jeg ikke klarer å spise mere enn en halv porsjon : )

Margrethe sa...

Så kjekk blogg du har! Nå har jeg bladd meg langt tilbake og virkelig kost meg. I min 23-årige livspanikk over at alle andre er etablerte og jeg ikke, så ser jeg nettopp for meg at jeg ender nettopp singel og på landet (for skal man jobbe på Mongstad, så bosetter man seg på landet...) - så da er det kjekt å se at det ikke er så skremmende som hjernen min til tider vil ha det til :)