torsdag 28. mai 2009

ABC i ord og bilde # 13



Da var det visst fredag igjen, så jeg tenkte jeg skulle være ute med en gang ettersom jeg skal jobbe hele helgen! Vi har allerede rukket å komme til runde 13 i ABC leken som altså betyr bokstaven M! Igjen bruker jeg bilder fra min tur til London og denne gangen er det stedet vi bodde i nærheten av!

M FOR MARBLE ARCH

Midtstill

Marble Arch er et monument rett ved Speakers' Corner i Hyde Park, London. Det står i den vestlige enden av Oxford Street. Navnet brukes også om plassen monumentet står på, området like rundt, og Marble Arch undergrunnsstasjon.

Monumentet er bygget som en triumfbue, og ble designet av John Nash i 1828. Det er basert på Konstantinbuen i Roma, og er bygget i hvit Carraramarmor. Den ble opprinnelig reist på The Mall en portal foran Buckingham Palace (som i sin nåværende form også er tegnet av Nash), men man fant raskt ut at åpningen var for smal til at monarkens vogn kunne kjøre gjennom. Den ble derfor flyttet til sitt nåværende sted i 1851.

20 kommentarer:

Petunia sa...

Skal si London turen betaler for seg! Du kunne vel nesten ha fyllt hele alfabetet.
Flott bilder igjen og interessant å lese om disse kjente stedene. Man vet jo om dem, men kanskje ikke så mye om bakgrunn og slikt.

Du er nå på mr. Linky - han dukket opp etter avtale utrolig nok... Du må han en fin jobbehelg. Men jeg lurer på hvem av disse jentene som er din venninne:)

Rimkogeren sa...

Godmorgen
BYGGESJUSK også den gang, jeg griner ved tanken om, at kareten sad fast.
Da man skulle indvie en københavns skole stod honaratiorerne i elevernes cykelkælder. Pludselig opdagede man, at trappen op til skolen manglede....
God Pinse og ug

Sister Bonde sa...

Det var et fint M - London er en vidunderlig by.
Rigtig god Pinse til dig.

Lise H sa...

Etter å ha sett alle de flotte bildene dine fra London, så skjønner jeg at det er dit jeg bør reise. Jeg tilhører nemlig det lille mindretallet som aldri har vært der...

Mitt hvite hus sa...

Herlig...London er en innholdsrik by og flott by... kunne gjerne ha tenkt meg å reist tilbake...
Ønsker deg en fin pinsehelg..
klem Kerstin

Jeanette Jess1 sa...

Skjønner at du ikke bare satt på pub da du var i London ;o)
Morsomt å få så mye ut av en tur,og iværtfall når du kan bruke det her etterpå.
Også er det veldig flott for oss som ikke er ute å reiser så mye, flott innlegg.
Ha en super pinse!!!

Unknown sa...

Nydeleg arkitektur og artig med litt historie og:0)
Kjempeflott bidrag!!
God arbeidshelg...
Klem

Anonym sa...

Ja de, som har været i London sukker efter et genbesøg, og vi stakler, som endnu ikke har været der, føler endnu mere at vi står for tur først ;-)

MineSine sa...

London er en flott by! Altfor lenge siden jeg har vært der kjenner jeg..... Alle disse flotte Londoninnleggene frister reiselysten :D

Anonym sa...

I London har man alt, på alle bokstaver:o) Artig å se og lese om steder man selv har vært, også! Ha ei fin helg!

VELKOMMEN sa...

Flotte bilder og historie.
London har mangfoldet.
Ønsker deg en fin langhelg :0)

Rune Eide sa...

Et meget velkjent sted for alle turister som skal handel på Oxford Street. Herfra og nedover går kreditt-kortet varmt!

naturglede/Randi Lind sa...

Herlig! Minnes dette. Ha en fin helg!

Evami sa...

Der skulle jeg ha vært,aldri vært i London jeg,men lærer mye av deg:) Synes jeg ser for meg at mornakens vogn skulle satt seg fast,for et laor:=

Ha ei flott pinse:)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Ikke bare shopping på den London-turen, nei. Kjempefin M.

God Pinse!

Miriam Elisabeth ツ sa...

Flott bilde og løsning. Ha en super helg :)

Anonym sa...

Så lærte jeg noe nytt i dag også. Jeg visste nemlig ikke at denne triumfbuen opprinnelig var satt opp foran slottet.
Takk skal du ha.. og ha en riktig god pinse! :)

PRINSESSEDRØMMER sa...

Du er virkelig bitt av London basillen du!! Stilige bilder!

God jobbhelg!

amylin sa...

Det visste jeg ikke om Marble Arch. Har vært der mange ganger, men har ikke tenkt på å finne ut hvorfor den er der. Ha en fin langhelg.

HildeS sa...

Vært i London, men ikke vært på dette sted. Dog under bakken da, for jeg kan formelig høre den kvinnelige stemmen som ramser opp navnene på undergrunnen.. Marble Arch dukket stadig opp på mine turer..